Täydellisen hyvinvointiloman kulmakivet

Sivusin taannoin orastavaa työuupumustani ja ennen lomaa tilanne alkoi käydä aika tukalaksi: kärsin sekalaisista fyysisistä oireista, pahoista lihasjumeista, fyysisenä tuntuvasta ahdistuksesta, muistamattomuudesta ja nukahtamisvaikeuksista. Päätin, että suoritan lomailua teen kaikkeni, että saisin terveyteni takaisin loman aikana ja funtsisin myös, miten voisin vähentää työtaakkaani syksyllä.

Muistelin kaiholla vuosien takaista elämää, jolloin arkeen kuului vahvasti liikunta, josta tuli hyvä olo. Terveellinen ruokavalio oli selviö ja työt jäivät työpaikalle. Kesän ykkösmissiokin onkin voida hyvin! Aion saada kiinni sporttirutiineista, säännöllisestä ateriarytmistä, hyvästä unesta ja kehonhuollosta, niin että pystyn jatkamaan terveellistä ja hyvinvointia edistävää elämäntapaa syksylläkin. Pidän kiinni herkkupäivistä ja jätän sokerin syömisen viikonloppuun.

Huomasin nyökytteleväni päätäni Jenni postaukselle blogilomailusta. On ollut tosi vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että blogin kirjoittaminen on minulle osin työtä ja kaikesta, kivastakin työstä pitää joskus lomailla. Jenni kirjoittaa osuvasti:

Sitä jotenkin unohtuu, että koko maailmaa ei tarvitse kannatella harteillaan ja harva yritys romahtaa yhteen lomaan, vaikka laittaisi lapun luukulle pariksikin viikoksi. Tulee vähän kuin sokeaksi itselle asettamilleen vaatimuksille ja odotuksille, vaikka muuta maailmaa ei yksi pikku-paussi niin hetkauttaisikaan.

Onneksi satuin lukemaan Jennin tekstin, sillä se oli todella silmiä avaava. Jotenkin sitä on työnarkomaniassaan kadottanut perspektiiviä: ei minun työni ja aikaansaannokseni ole maailman keskipiste, voin toisinaan ottaa rennomminkin ja pystyn loman jälkeen palaamaan sorvin ääreen varmasti ihan onnistuneesti.

Minäkin vasta harjoittelen tätä lomailua ja rentoilua, joten ihan täysin en minäkään kykene lappua luukulle panemaan. Siksi olen ajastanut postauksia ja julkaisen kyllä esimerkiksi Ruissi-kuvia vielä huomenna. Samoin viikonlopulle on tulossa postaus, jonka eteen täytyy vielä uurastaa. Sen jälkeen yritän antaa ajastettujen postausten pyöriä täällä ihan itsekseen.

Luulen, että kun saan terveellisestä elämäntavasta kiinni ja meidän Jaakon kanssa aloittaman #jarenenhyvinvointiloman kunnolla käyntiin, teen aiheesta joitakin updateja tänne blogiinkin. Sitä ennen tulkaa ainakin vilkaisemaan Ruissi-otokset huomenna!

Kuvissa juttuja joihin aion lomalla ainakin panostaa: rentoutumiseen (kuva Floatin kelluma-altaasta), urheiluun, terveellisiin ruokiin ja joogaan.

1 Comment

  1. Hyviä ja fiksuja ajatuksia! Varmasti me lukijatkin kestämme, että pidät lomaa välillä 🙂
    Tuntuu hurjalta ajatella, että meillä olisi oikeus vaatia jatkuvalla syötöllä uusia postauksia. Välillä täytyy ladata itseään, että jaksaa tuottaa uutta! 🙂

Vastaa käyttäjälle Madi Peruuta vastaus

Nimi/nimimerkki tulee näkyviin blogissa. Email ei tule näkyviin.