Oiva ruuhkavuosilääke: hyvinvointiretriitti

Viime viikonloppu oli rentouttavin, energisoivin ja mieleenpainuvin pitkään aikaan. Pääsimme Erikan kanssa bloggaajina kokeilemaan Lifeness-hyvinvointiretriittiä, joka järjestettiin tällä kertaa Hangossa. Olin aika innoissani mahdollisuudesta lähteä retriitille jo etukäteen, sillä tiesin, että totaalirentoutumiseen tarvittaisiin pieni irtiotto kotikuvioista. Ja tietysti siskon osallistuminen tarkoitti myös laatuaikaa hänen kanssaan!

Lähdimme lauantaina ajelemaan kohti Hankoa Erikan kanssa. Paikan päällä piti olla 10.45, joten ei onneksi tarvinnut herätä turhan aikaisin. Matka kului rattoisasti siskon kanssa höpisten. Tapasimme retriitin järjestäjän ja muut sille osallistuvat Hotelli Regatan aulassa – samassa hotellissa siis, missä yövyimmekin. Söimme kevyen hedelmäaamiaisen ja hörppäsimme kahvit. Hotellilta hilpaisimme meren rantaan, missä oli tarkoitus aloittaa ensimmäinen aktiviteetti. Sadepilvetkin väistyivät kuin taikaiskusta kun porukkamme oli aloittamassa ulkotreeniä.

Tiedätte, että rakastan merta ja aamujumppa rannalla on aika tarkkaan täsmälleen se, mitä voisin tehdä ihan joka aamu ja josta saisin taatusti energiaa millaiseen päivään tahansa. Dynamic trainingin meille piti bloggaajanakin tunnettu Heidi Tainio ja aamutreeniimme kuului kevyt hölkkä rannalla, pieni rantajumppa ja sitten kunnon hiki-circuit ulkona.

Reilun tunnin ulkotreenin jälkeen siirryimme hikisinä mutta innokkaan odottavaisina lounaalle Regatta Span katetulle terassille. Saamamme poke bowl oli jotain niin taivaallista, että kohkotimme Erikan kanssa, ettemme ole koskaan syöneet mitään niin hyvää. Jos siis käytte Hangossa muuten vain niin suosittelen tuota paikkaa ja annosta lounaalle!

Lounaalla saimme jo hotellihuoneiden avaimet ja pääsimme suoraan kävelemään huoneisiimme jättämään sinne kamamme ja ottamaan mukaamme pyyhkeet ja kylpytakit. Seuraavaksi oli vuorossa itsepuolustustreenit sekä potkunyrkkeilyä Kirsi Ehrnroothin opissa Regatta Span salissa. Kirsi on melkoisen rautainen mimmi, alansa huippuammattilainen enkä epäilisi hetkeäkään, etteikö hän peittoaisi raavastakin hyökkääjää öisellä kadulla. Painoin tarkasti muistiin hänen oppinsa itsepuolustuksesta: opimme muun muassa, miten puolustautua jos joku yrittää lyödä tai kuristaa. Melkein puolentoista tunnin treenin jälkeen siirryimme välipalalle: saimme tehdä itse smoothieita pöydälle katetuista hedelmistä, yrteistä, marjoista, pähkinöistä, Foodinin superfoodeista ja kookosmannasta, mantelimaidosta ja muista aineksista.

Välipalan jälkeen oli vuorossa ehkä koko retriitin mielenkiintoisin juttu: Kaide Bärlundin vetämä Movement-treeni. Kokemus oli tosi ainutlaatuinen, en ole koskaan ollut millään tunnilla, mikä vastaisi edes löyhästi tätä. Movement on Kaiden itsensä kehittämä treenimuoto, jossa tehdään erilaisia etenkin rangan liikkuvuutta edistäviä liikkeitä, kehonpainoharjoituksia ja muuta. Treeniin kuului esimerkiksi kasakkakävelyä ja erilaisia kyykkyjä. Lopuksi teimme rentoutusharjoituksen, joka sekin oli tyystin erilainen kuin esimerkiksi joogatunneilla. Tätä ”lajia” on vaikea edes kuvailla, mutta Kaiden tunneille kannattaa ehdottomasti hakeutua. Aivan älykiinnostava tyyppi aina rajusta ulkomuodostaan lähtien. Hän vetää Movement-treenejä sekä venäläistä itsepuolustus- ja taistelulaji Systemaa Combat Academyssä. Tuo Systema sai niin ikään kiinnostukseni heräämään, vaikkei hän meille sitä tällä kertaa opettanutkaan.

Movementin jälkeen olin jo iiihan poikki mutta superylpeä siitä, että olin jaksanut vetää täysillä kolme pitkää treeniä. Kaikkeen sitä pystyy, jos vain tekee. Ja vaikka olinkin ihan puhki, päätin uida vielä puoli kilometriä spassa, jonne siirryimme seuraavaksi. Sen jälkeen en sitten enää ollut päästä altaasta ylös, mutta onneksi pääsimme palauttelemaan kroppiamme lämpimään terapia-altaaseen ja höyrysaunaan. Ylellinen Regatta Spa oli aika täydellinen mesta rentoutumiseen rankan päivän päätteeksi. Myös hoitoja olisi voinut tuolloin varata alennuksella, mutta päätimme tällä kertaa jättää ne välistä ja keskittyä lillumiseen.

Kahdeksan jälkeen meitä odotti Hotelli Regatassa illallispöytä ja kolmen ruokalajin illallinen. Pöydässämme istuivat Ellen päätoimittaja Taru Marjamaa, upea Pia Dahlman ja kaksi muuta retriitillä ollutta naista ja illalliskeskustelusta ei kiinnostavia juttuja ja naurua puuttunut. Juttelimme uristamme, jotka kaikilla olivat hyvin erilaiset, lapsistamme ja esimerkiksi nykyteinien kummallisista harrastuksista. Olisin voinut jäädä vaikka koko yöksi höpöttämään näiden huikeiden boss ladyjen kanssa, mutta oli pakko ajatella, että kunnon yöunet auttaisivat jaksamaan vielä seuraavan päivän parit treenit.

Huoneemme hotellissa oli tosi kotoisa mutta raikas ja sänky tietysti ihanan upottava, mutta jostain syystä en ollut saada millään unta. Päässä pyörivät kaikki päivän ikimuistoiset kohtaamiset ja keskustelut ja ehkä kovaan treeniin tottumaton kroppakin kävi vähän kierroksilla. Seuraavana aamuna kello tuntui soivan vähän liian aikaisin, mutta onneksi päivä alkoi aika kevyellä treenillä nimeltä Qigong. Tämä laji ei sanonut minulle etukäteen mitään, mutta pian selvisi, että kyseessä on kiinalainen laji, joka on pohjana esimerkiksi taijille, jonka taas varmasti kaikki tuntevat. Tunnilla tärkeintä oli seisoa oikealla tavalla rennon ryhdikkäästi ja kehoa vatsalihaksen avulla kannattaen.

Kuvassa liike, joka kirvoitti treenaajissa melkoiset naurut: sylkevä lohikäärme – jep, kieli kuuluu kuvioon.

Qigongin jälkeen söimme aamupalan hotellilla, minkä jälkeen siirryimme taas spalle. Siellä meitä odotti Martina ja hengenpelastajat -sarjastakin tuttu uimari, uintiopettaja ja hengenpelastaja Anne Hiltunen, jonka oli määrä opettaa meille uintitekniikkaa. Tämä oli supermielenkiintoinen tunti, sillä olemme harrastaneet siskon kanssa lapsista asti uimista, muttemme oikein koskaan ole saaneet kunnon tekniikkaoppeja, mitä nyt koulussa ehkä jotain opimme. Annen opit olivat kuitenkin jotain ihan muuta kuin, mitä ehkä joskus ala-asteella olemme kuulleet. Tuntuu, että tunnin jälkeen kaikki ryhmäläiset oppivat uudestaan uimaan. Meille opetettiin reilussa tunnissa vapaauinnin alkeet emmekä voineet olla ihmettelemättä, kuinka simppeleillä jutuilla Anne onnistui saamaan hankalahkon uintityylin salat avattua meille. Tunnin lopuksi Anne vielä kuvasi jokaisen uintitekniikkaa kännykällään ja kävi yksitellen jokaisen kanssa läpi uinnin hyvät ja huonot puolet. Pakko päästä asap testaamaan vapaauintia Annen opeilla! Uin yleensä aina rintaa, mutta nyt innostuin kyllä vapaauinnista.

Pikaisten höyrysaunottelujen jälkeen puimme ja siirryimme lounaalle. Lounaan aikana saimme ryhmän upeiden naisten kanssa taas hauskat keskustelut aikaiseksi. Oli melkein haikeaa kerätä lounaan jälkeen kimpsut ja kampsut, hyvästellä muut ryhmäläiset ja lähteä kotimatkalle. Olo oli aika kaikkensa antanut mutta tosi innokas – tuntui, että energiaa kuitenkin riittäisi koko viikon tarpeisiin. Jaakko tuli hakemaan minua Erikan luota ja höpötin puoli tuntia kuin papupata kaikesta oppimastamme ja kokemastamme.

Uskon ja toivon, että nämä viikonloppuretriitit kasvattavat suosiotaan, koska mikä olisi parempi tapa rentoutua liikunnan parissa kuin pieni irtiotto arjesta ja kodista. Lifeness oli mukava, koska siihen ei edes mennyt ihan koko viikonloppua, vaan perjantain sai keräillä voimia ensin kotosalla ja paluu oli sunnuntaina hyvissä ajoin. Kyllähän tällaisella viihtyisi vaikka viikon, mutta tuo aika riitti hyvin irtiottoon, rentoutumiseen ja energian keräilyyn.

Puhuimme osallistujien kanssa myös siitä, kuinka retriitti sopii ihan jokatasoiselle treenajalle, myös ihan aloittelijalle antamaan sysäyksen liikunnallisen elämäntavan pariin. Mitään pohjaa tuonne ei tarvita: kaikki treenit voi tehdä oman kunnon mukaan ja vaikka jättää j0nkin väliin jos väsyttää. Suosittelen, todella isosti.

Kiitos Krista Helanto, kun annoit meidän tulla testaamaan konseptiasi ja kiitokset myös huipuille vetäjille sekä tietysti kanssatreenaajille!

Seuraavia retriittejä voi tutkailla ja varata TÄÄLLÄ.

                

Nimi/nimimerkki tulee näkyviin blogissa. Email ei tule näkyviin.